mandag 19. desember 2011

Søt lue i det deiligste garn

Denne luen ble jeg veldig fornøyd med. Den er veldig enkel og rask å strikke siden det bare er riller, og varmer godt på ørene. Det er den samme som i dette innlegget, hvor du kan se fremgangsmåten. Selv synes jeg at disse ensfargede i naturhvit ble penest. Jeg har også heklet en enkel kant rundt åpningen på fremsiden. I tillegg heklet jeg en liten blomst til pynt. Siden jeg foreløpig ikke er så flink til å forstå hekleoppskrifter, er denne laget etter egen fantasi. Noen fastmasker, kjedemasker og luftmasker (eller?), så har man en fin blomst. En blomst er det i alle fall!


Til snorer har jeg strikket opp 3 masker og strikket rundt og rundt ved å gjøre slik: Strikk 3 masker. Du har nå 3 masker på din høyre pinne. Ta denne pinnen over i venstre hånd, og skyv maskene over i motsatt ende. Dra tråden frem mot din nå fremste maske (ikke hardt, men heller ikke for løst). Strikk de tre maskene igjen. Gjenta dette til du har ønsket lengde snor.

Det jeg liker med denne snoren, er at den blir mykere enn en tvinnet. Og så ser det lekkert ut også!

Oppskriften er fra Nøstebarnboka. Garnet er det mykeste av de myke jeg har kjent, og er oppgitt i et dansk strikkehefte og heter Schachenmayr Rheuma frg. 2065.

4 kommentarer:

  1. Luen du har strikket var utrolig nydelig... blir kanskje en slik lue på nutta tror jeg. Fin blogg du har!!! God Jul til deg og dine!

    SvarSlett
  2. Det er so vakkert alt du gjer. Tenk å ha ei tante som deg. Ubetaleleg!!!

    Stor førjulsklem!

    SvarSlett
  3. Sååå fin den ble! nydelig med blomst på!!! du er så flink!

    SvarSlett
  4. Så søt lue! Det garnet er deilig å strikke babytøy i... :-)

    God jul!!

    SvarSlett